15.07.2015

Zkušební jízda do Jablonce se vydařila, tramvajová linka č. 11 se vrací do provozu

Cestující, kteří denně jezdí mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, si mohou oddechnout od náhradní autobusové dopravy a přestupování ve Vratislavicích nad Nisou. Po dubnovém zprovoznění úseku mezi Libercem a Vratislavicemi už se stavbařům podařilo dokončit i komplikacemi sužovaný úsek Měnírna – Brandl.

Znamená to, že Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou v pátek 17. července po dlouhých 16 měsících obnoví pravidelný provoz na meziměstské tramvajové lince č. 11.

Zkušební jízda, která se uskutečnila ve středu 15. července, dopadla na jedničku a podle náměstka primátora pro technickou správu majetku Tomáše Kysely čeká cestující nesrovnatelně pohodlnější svezení. „Jsem rád, že i přes technické problémy při montáži trolejového vedení, které zprovoznění celé trati o dva dny protáhly, se nakonec tramvaje do Jablonce v tomto týdnu rozjedou a přinesou cestujícím kýžený komfort. Druhá modernizovaná část trati za již dříve zprovozněným úsekem mezi Libercem a Vratislavicemi nijak nezaostává a rovněž nabízí pohodlnější a zjevně rychlejší a především bezpečnější cestování. S ohledem na to, jak frekventovaná meziměstská trať vypadala dříve, šlo o smysluplnou investici, která přinesla odpovídající výsledek,“ komentoval náměstek primátora Tomáš Kysela.

Cestující se mohou těšit nejen na další zmodernizovaný úsek meziměstské trati, ale i na jiné novinky. Kromě prací, které byly přímo součástí „Modernizace tramvajové trati v úseku Měnírna – Brandl“ totiž Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) dokončuje v rámci dosavadní výluky i několik samostatných, ale úzce souvisejících projektů. V prostoru zastávky Kyselka například vznikla nový výhybna, která naradí původní výhybnu Proseč – škola. Ta se také dočkala úpravy a zastávky se posunuly blíže k mostu přes Nisu. Rekonstrukcí prošlo i kolejiště mezi křižovatkou ulic Liberecká a U Nisy a novou výhybnou Brandl. Cestující se tam mohou těšit na nový široký chodník a osvětlení tramvajové trati. Opravena bude také římsa podél objektu LUCID a již dříve byly dokončeny práce na novém objektu čekárny na konečné tramvaje v Tyršových sadech, kde bude cestujícím k dispozici sociální zařízení a malá prodejna. Realizace úseku Měnírna – Brandl včetně dalších dílčích projektů vyšla DPMLJ na 99 milionů korun. Financování modernizace trati zčásti pokryla dotace EU z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod.

Rozsáhlá modernizace na 12,5 kilometrů dlouhé meziměstské tramvajové trati začala v polovině března loňského roku a týkala se dvou úseků, tříkilometrové části Nová Ruda – Vratislavice nad Nisou a kilometrové části Měnírna – Brandl. První tramvaje se na trať vrátily už 15. dubna letošního roku, ale zajížděly pouze do Vratislavic nad Nisou, kde cestující museli přestupovat na náhradní autobusovou dopravu. „V úseku mezi Měnírnou a Brandlem zabránily dřívějšímu zprovoznění trati stavební komplikace, z nichž nejzávažnější byl nestabilní svah pod objektem železniční stanice Jablonec nad Nisou, dolní nádraží. Stavba musela být pozastavena, došlo k přepracování projektové dokumentace a svah nakonec zajistilo záporové pažení a dvě gabionové stěny,“ připomněl ředitel DPMLJ Luboš Wejnar.

Další komplikace pak způsobili vandalové, kteří na nerekonstruovaných úsecích trati opakovaně poškodili signalizační zařízení, které má na jednokolejné trati mezi Vratislavicemi nad Nisou a Jabloncem nad Nisou za úkol zabránit případným střetům tramvají. „Na opětovné zprovoznění signalizačního zařízení musel Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou vynaložit téměř 3 miliony korun,“ uvedla mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Právě spolehlivost funkčnosti tohoto zařízení je tím posledním, co se v těchto dnech testuje před opětovným zahájením plného provozu linky č. 11.

Text a foto: Jan Vrabec

 

Nastavení cookies