03.05.2012

V Liberci je MHD v oblibě více než v jiných městech

S výsledky průzkumu, který zmapoval vytíženost sítě městské hromadné dopravy v Liberci, se seznámili minulý týden v zasedací místnosti liberecké radnice představitelé města, městští zastupitelé, členové dopravní komise i odborná veřejnost.

Získaná data přinesla především detailní informace o obsazení jednotlivých spojů ve všech lokalitách, kam zasahují linky MHD.

Z výsledků také vyplynulo, že co se týče počtu cestujících, tak Liberec je na tom oproti jiným velkým městům v České republice dobře. V roce 2011 přepravily autobusy a tramvaje 24 milionů cestujících. „V Liberci počet cestujících v hromadné dopravě neklesá. Jinde o cestující buďto přicházejí nebo jejich počet stagnuje,“ řekl náměstek primátorky pro rozvoj, dopravu a technickou infrastrukturu Lukáš Martin, který setkání vedl společně s Romanem Šotolou, předsedou představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Samotné výsledky průzkumu prezentoval jeho zpracovatel Michal Matoušek z Technické univerzity v Drážďanech.

Dopravní podnik disponuje flotilou 101 autobusů a 67 tramvají. Od září letošního roku se k nim v běžném provozu připojí nová moderní nízkopodlažní tramvaj. Dohromady vozy ročně najezdí v Liberci téměř sedm milionů kilometrů. Ve městě je zavedeno 41 linek, další čtyři linky jsou noční okružní.

Budoucnost je v elektřině

Druhá část prezentace se věnovala rozvojovým vizím. Podle Michala Matouška je budoucnost městské hromadné dopravy v zavedení hybridních autobusů na elektřinu a rozšíření stávající elektrické kolejové dopravy. A to jak z důvodu ekologického, tak především z hlediska předpokládané ekonomické výhodnosti v nadcházejících letech. Taková jsou doporučení, která vycházejí z výsledků průzkumu.

Dopravní analýza přinesla odpovědi na mnoho otázek. Především se dá nyní určit, které linky přepravují nejvíce cestujících, jaké z nich jsou na hranici své kapacity, a tedy do kterých lokalit by mělo směřovat více spojů. „Největší potenciál k rozvoji mají trasy z centra města do Pavlovic, Doubí a Rochlice,“ upřesňuje Michal Matoušek. Právě do Doubí by přes Rochlici mohla v budoucnu směřovat tramvajová trať, se kterou počítá i současný územní plán města. Podle toho, jak jsou konkrétní trasy vytížené, se dá také navrhnout, kudy přesně by trať měla vést.

Nezávislý průzkum nechal vypracovat Dopravní podnik měst Liberci a Jablonce nad Nisou a probíhal v průběhu listopadu a prosince loňského roku na všech spojích a v celé síti liberecké MHD. Se zajištěním pomohli studenti Střední školy strojní, stavební a dopravní v Liberci. Průzkum byl realizován v rámci projektu Zvýšení efektivity fungování Statutárního města Liberce a Dopravního podniku města Liberce financovaného ze zdrojů Evropské unie.

Nastavení cookies