20.09.2012
Jan Král

Už podvanácté upozornili na chybějící cyklostezky

Poukázat na klíčová místa pro rozvoj cyklodopravy v Liberci bylo cílem letošní cyklojízdy - Libercem na kole.

Nenáročný, asi osmikilometrový okruh ulicemi města připravilo již podvanácté občanské sdružení Cyklisté Liberecka u příležitosti Evropského týdne mobility a Evropského Dne bez aut. K akci se připojilo přibližně padesát cyklistů.

Cyklistickou dopravu v Liberci podpořil svou účastí na společnéjízdě také náměstek primátorky pro územní plánování, sport a cestovní ruch Jiří Rutkovský, který jízdní kolo používá jako dopravní prostředek po městě téměř denně po celý rok.

Zmíněnými podněty se město postupně zabývá. „Snažíme se o to, aby se s cyklisty počítalo ve všech projektech města. Nejedná se zdaleka výhradně o samostatné cyklostezky nebo pruhy; někde mohou cyklisté využívat méně používané chodníky nebo jezdí v jízdních pruzích komunikací. Také dbáme o zajištění pohybu cyklistů v rámci pěší zóny,“řekl Jiří Rutkovský, který sdružení Cyklisté Liberecka v roce 2001 založil.

Moderní města a jejich samosprávy v civilizovaném světě standardně podporují městskou hromadnou dopravu, pěší dopravu a cyklistickou dopravu. Město Liberec se řadí mezi tato města a dle svých možností, zejména finančních, dlouhodobě podmínky zlepšuje,“ doplnil náměstek.

Skupina vyrazila po 17. hodině od liberecké radnice. Nejednalo se o závod, jelo se tedy volným tempem, tak, aby stačili starší lidé i děti. Na bezpečnost účastníků dohlížela městská policie na kolech a hlídka Policie ČR. Trasa vedla mimo jiné také kolem nové stezky pro pěší a cyklisty, která vyrostla v Jungmannově ulici směrem k viaduktu.

Akcí chtěli organizátoři upozornit zastupitele a vedení města na to, že stávající podmínky pro jízdu na kole v Liberci jsou, i přes mnohá zlepšení v posledních letech, stále nevyhovující. Poukazují hlavně na potřebu vytvořit ve městě síť cyklotras spojující centrum města s jednotlivými městskými částmi.

„Požadujeme například prodloužení cyklostezky podél Nisy u čistírny odpadních vod směrem na Machnín nebo prodloužení vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty na ulici Dr. Milady Horákové až ke kruhovému objezdu v Rochlici. Cyklistům v Liberci dále chybí napojení plánované stezky pro chodce a cyklisty podél ulice Sokolské na cyklostezku Nisa, na které je navíc pro zvýšení bezpečnosti potřeba doplnit přechody pro chodce o přejezdy pro cyklisty. Vhodné by také bylo umožnit cyklistům průjezd některých málo frekventovaných jednosměrných ulic obousměrně,“ vyjmenoval organizátor Pavel Matějka z občanského sdružení Cyklisté Liberecka.

Cyklojízdou chtějí její účastníci zároveň sdělit, že na kole po Liberci jezdí a záleží jim na tom, jaké podmínky město Liberec a ostatní vlastníci pozemních komunikací v Liberci pro jízdu na kole vytváří.

„Vítám akce na podporu cyklistické dopravy a zejména používání jízdního kola místo osobního automobilu ve městě Liberci. Je to jedna z alternativ rychlého cestování do zaměstnání. Doslova platí heslo používané našimi letitými spolupořadateli cyklojízd, kterým byly děti Země Liberec: Jízdní kolo = o jedno auto míň. Ano, každé kolo, tedy každý člověk, který použije nebo používá jízdní kolo namísto automobilu, prospívá svému městu, svým spoluobčanům a také ostatním řidičům tím, že neprodukuje zplodiny z motoru a nezabírá tolik místa v křižovatkách a na parkovištích,“ uvedl Jiří Rutkovský a připomněl heslo průkopníků cyklistiky: Kdo má kolo - má křídla.

Podle něj jde hlavně o zvyk a také o překonání vlastní lenosti. „Výmluv na to, proč někdo nemůže používat jízdní kolo jako dopravní prostředek znám tolik, kolik znám lidí. Ale jde to. V příštím roce bychom chtěli na magistrátu zajistit, pokud to bude možné, zázemí pro zaměstnance, kteří mají zájem jezdit do práce na kole,“ uzavřel Rutkovský.

Text a foto: Jan Král

Nastavení cookies