Škody po haváriích budou na městských komunikacích likvidovat dobrovolní hasiči
Rozhodli o tom liberečtí radní, kteří dali této variantě přednost před smluvní spoluprací s HZSLK.
Za odstraňování škod na městských komunikacích a zajištění bezpečnosti silničního provozu je odpovědné právě město. To dosud v případě havárií a dalších nečekaných událostí spolupracovalo s krajskými hasiči, kterým na vlastní náklady dodávalo sorbent, vhodný pro likvidaci uniklých provozních kapalin. HZSLK však s odůvodněním, že tato činnost nespadá do záchranářských prací, navrhl městu smluvní vztah, na základě kterého by město muselo kromě úklidového materiálu hradit také mzdy hasičů, pronájem techniky a spotřebovaný materiál včetně ochranných pomůcek.
„Hledali jsme řešení, které by bylo jednodušší, administrativně méně náročné a finančně výhodnější. Zahájili jsme jednání s libereckými jednotkami dobrovolných hasičů a městskou policií, a jak dobrovolní hasiči, tak strážníci nám potvrdili, že jsou schopni likvidaci škod po haváriích a nečekaných událostech zajistit,” uvedl náměstek primátora pro technickou správu majetku Tomáš Kysela.
V praxi to bude vypadat tak, že zasahující tým HZSLK ukončí svou činnost hned po záchranných pracích a následně předá místo městské policii, která jej v rámci své činnosti zabezpečí až do příjezdu dobrovolných hasičů. Dojezdová doba bude 30 minut od nahlášení události. Dobrovolní hasiči pak po příjezdu zajistí odstranění komunikačních závad, od provozních kapalin uniklých z vozidel až po vyvrácené stromy.
Podle primátora Tibora Batthyányho půjde o výhodnou spolupráci. „Zřizovatelem jednotek dobrovolných hasičů je město a veškerá technika je v jeho majetku. Vedle úklidových prostředků, jako je sorbent, bude tedy jediným naším nákladem vyplácení mezd dobrovolným hasičům, a to ve výši dvou set korun za hodinu,” konstatoval primátor s tím, že do nově navrženého systému se zapojí všech 8 libereckých jednotek sborů dobrovolných hasičů.
Jednotlivé jednotky budou k zásahům vyjíždět podle daného území působnosti. V případě, že by některá z územně příslušných jednotek kvůli technickým problémům nemohla vyjet, nebo kapacitně nestačila na rozsah prací, bude v záloze připravena JSDH Růžodol.
Text: Pavel Chmelík