03.05.2012

Radnice vychází vstříc rodinám s dětmi

Nutnost samostatného cestovního pasu pro děti (od 26.6.2012) a očekávaný nápor žadatelů přivedl radnici k myšlence, jak mnohdy náročné čekání na odbavení u přepážek rodičům s malými dětmi zkrátit.

Přišla proto od března letošního roku s novinkou, kterou je možnost přednostního odbavení dětí ve věku 0-5 let při podání žádosti nejen o cestovní pas, ale i nový občanský průkaz. Tím došlo k minimalizaci doby potřebné k vyřízení potřebných náležitostí pro rodiče s nejmenšími dětmi, které mnohdy nevydrží v klidu delší dobu čekat.

„K nově nabízené službě jsme přistoupili  i s ohledem na prodloužení doby potřebné k vyřízení jedné žádosti o nový občanský průkaz. Od 1. 1. 2012 došlo totiž k zásadní změně při vyřizování občanských průkazů. Občané již nemusí předkládat vlastní fotografie ani vyplněné žádosti. Obojí vyřídí příslušný pracovník úřadu. Je však proto nutné počítat s delší čekací dobou,“ vysvětluje Mgr. Jitka Štíchová, vedoucí odboru správního a živnostenského MML.

Ani klienti bez dětí však nemusí na magistrátě v Liberci strávit dobu delší, než je nezbytně nutné.  Jednak je možné využívat k vyřízení úředních záležitostí i jiné dny než pondělí a středu, navíc se mohou objednat prostřednictvím webových stránek http://vs.liberec.cz/ až tři měsíce dopředu, díky čemuž budou v zarezervovaný den a hodinu přednostně obslouženi. V případě, že by si občan nevěděl s elektronickým objednáním rady, či nemá přístup k internetu, je možné využít služeb recepce Magistrátu města Liberec na tel č. 485 243 211, 485 243 777, nebo 485 243 111. Zaměstnanci recepce zařídí Vaše objednání ve Vámi vybraném termínu (až 3 měsíce dopředu).

„Pro zajištění většího komfortu a zkvalitnění poskytovaných služeb pro veřejnost zvažujeme upravit také sobotní provoz při vyřizování cestovních dokladů a občanských průkazů (podání žádosti i vyzvednutí dokladu). V současné době patří sobota k nejfrekventovanějším dnům celého týdne. Sobotní provoz byl původně Magistrátem města Liberec zaveden jako nadstandardní služba veřejnosti, především však je určena klientům, kteří například z pracovních důvodů nemohou využít jiný den. Tomu také odpovídá počet otevřených pracovišť. Pro vyřízení občanského průkazu a cestovního dokladu je v sobotu standardně otevřeno jedno pracoviště,“  říká Jitka Štíchová.

Od června 2012 by proto měli být odbaveni pouze klienti, kteří se objednají přes rezervační systém. Tímto krokem by se v sobotu mělo podařit vyřídit co nejvíce žádostí občanů s minimální čekací dobou. Každá osoba bude přesně vědět, v kolik hodin přijde na řadu a občané tak nebudou muset celé sobotní dopoledne trávit na úřadě čekáním ve frontě. Pro plynulé vyřizování bez dlouhých čekacích lhůt však bude nutné, aby každá osoba, která bude vyřizovat některý z výše uvedených dokladů, byla objednána zvlášť (včetně dětí).

Výše popsaná plánovaná změna by přinesla pro občany další výhodu, kterou představuje včasné upozornění na případné technické problémy, které brání v řádném vyřizování žádostí o občanské průkazy a cestovní pasy. Nemuseli by tak na úřad cestovat zbytečně. Již dvakrát v letošním roce k obdobné situaci došlo, a to z důvodu nefunkčnosti informačního systému, jehož správcem je Ministerstvo vnitra ČR. Při sobotním provoze není možné zaručit, že systém bude zprovozněn tak jako v pracovních dnech.

Nastavení cookies