19.05.2018

Jak dlouho to ještě necháme běžet?

Tahle v Liberci proslulá věta mě napadá pokaždé, když jdu na jednání do dopravního podniku. Zajímavější je ale jiná otázka: Jak je možné, že to v dopravním podniku běží už tak dlouho?

 

Myslím tím faktické ovládnutí městského dopravního podniku (DPMLJ) soukromou společností BusLine. To se projevuje hlavně nestandardními smlouvami, ve kterých dopravní podnik tahá vždy za kratší konec. Některé z nich pocházejí z éry Jiřího Kittnera, další z let 2011–2014, kdy radnici vládla koalice Starostů, ČSSD, Věcí veřejných a Unie pro sport a zdraví. Vedení DPMLJ ale rozhoduje ve prospěch BusLine dosud, tentokrát s pomocí zástupců ex-ANO.

Ovládá snad BusLine všechny politické strany v Liberci kromě Změny? Nemá to zapotřebí. Systém většinou funguje tak, že BusLine podchytí v každé politické straně jednoho či několik lidí, kteří pak už uvnitř svého uskupení prosadí ten „správný postoj“. Když se objeví jiné informace a fakta, strany mají tendenci je ignorovat nebo popřít, protože jinak by musely uznat svoji chybu a vypořádat se i se svým členem či členy, kteří je do těchto chyb vmanipulovali. Jak prosté.

Na tuhle bariéru jsem narazil opakovaně. Od roku 2011 jsem sestavil řadu materiálů, ve kterých jsou popsány informace o problematických skutečnostech v DPMLJ. Dostali je členové orgánů dopravního podniku nebo rady města, současné i minulé. Několik takových materiálů jsem zpracoval i pro osobní informaci primátora Batthyányho a pro lídry Starostů. Když se nic nedělo, některé informace jsem nakonec zveřejňoval, alespoň v omezené míře, kterou mi dovoluje mlčenlivost člena orgánů DPMLJ.

Teď jsme o osm let dál a dopravní podnik má nechtěné prvenství. Protikorupční policie vzala do vazby a obvinila generálního ředitele Luboše Wejnara, předsedu představenstva Pavla Šulce (ex-ANO) i předsedu dozorčí rady Miroslava Peltu (ODS – jeho obvinění z loňského roku nesouviselo s DPMLJ). Pavel Šulc dokonce dopravní podnik stále vede.

Dosud nevíme, za co všechno byly tyto osoby obviněny. Vzhledem k množství zabavených dokumentů je možné, že další obvinění ještě přijdou. Jisté je jen tolik, že v této situaci jsou mimo mísu řeči o presumpci neviny na jedné straně a házení všech do jednoho pytle na straně druhé. V dopravním podniku selhali konkrétní lidé a konkrétní politické strany. Obnovit důvěryhodnost DPMLJ bude trvat dlouho a mohou to udělat zase jen konkrétní lidé, kteří si důvěru zaslouží.
 

Šance v roce 2015

Po minulých komunálních volbách vstoupili do představenstva DPMLJ v únoru 2015 tři zástupci Změny a další tři za ANO. V průběhu následujícího půl roku jsme v představenstvu prosadili detailní právní posouzení existujících smluv, hloubkový audit DPMLJ, sestavili jsme konkrétní cíle narovnání smluvních vztahů s BusLine a s ním provázanými firmami a s vahou znalostí a argumentů jsme vyvolali jednání s vedením BusLine. Hned poté jsem byl odvolán z vedení představenstva a jeho předsedou se stal Pavel Šulc. Tři lidé za Změnu se od té doby stali v představenstvu menšinou, která už nemohla prosadit nic zásadního proti bloku šesti členů dosazených ANO, ODS, ČSSD a Starosty (představenstvo má celkem devět členů, dva z nich zastupují Jablonec).

Plnička CNG

Jednu ze smluv, které dlouhodobě kritizuji, se nám před nedávnem podařilo z DPMLJ vysoudit a zveřejnit. DPMLJ vložil 13 milionů do výstavby plničky stlačeného zemního plynu v Jablonci n. N. a obratem ji pronajal na 30 let firmě s vazbami na BusLine. Později se DPMLJ zavázal odebírat převážnou většinu CNG pouze na této plničce, a to za neurčenou cenu – stanoví ji nájemce plničky. Sankce za případné neplnění smlouvy jsou značné, ovšem jen pro DPMLJ. Pod smlouvou jsou podepsáni David Václavík (Starostové) a Roman Šotola (tehdy ČSSD).

 


 

 

 

 

Nastavení cookies