20.09.2018

Dopravní podnik prochází nelehkým obdobím

Nové vedení dopravního podniku musí řešit obtížné problémy finanční i provozní. Dosud je s podporou města zvládá a ukazuje, že DPMLJ má potenciál být silnou, samostatnou a úspěšnou firmou.

 

Dopravnímu podniku chybí na účtech 85 milionů za dotační projekty, které byly podle názoru protikorupční policie zmanipulovány. Jde o již uzavřené projekty na rekonstrukci tramvajové trati mezi terminálem Fügnerova a náměstím F. X. Šaldy a na nákup nových autobusů. Dále schází téměř 30 milionů, které ještě bývalé představenstvo na sklonku minulého roku těsnou většinou hlasů poslalo společnosti BusLine jako tzv. přiměřený zisk.

Tyto díry ve finanční hotovosti si vyžádaly odklad některých plánovaných oprav, především tramvajových tratí. V průběhu léta ale došlo k rozšíření stávajících úvěrů dopravního podniku a také k dohodě s městem o poskytnutí mimořádného příplatku ve výši 20 milionů. Tím se finance DPMLJ stabilizují a vytvářejí prostor pro bezproblémové zajištění běžného chodu, včetně plánovaných oprav. Zároveň se blíží k závěru jednání mezi dopravním podnikem a městem o nových smlouvách o zajištění dopravy v Liberci na příštích 10 let. Ty přinášejí DPMLJ potřebnou finanční jistotu a městu podstatně lepší kontrolu nad použitím veřejných peněz v této největší městské firmě.

Druhou komplikací, kterou dopravní podnik řeší, je vypovězení smlouvy ze strany subdodavatele, firmy BusLine. Ta dosud pro DPMLJ zajišťuje 40 % autobusové dopravy v Liberci a veškerou autobusovou dopravu na Jablonecku. Smlouva končí v prosinci 2019 a výpověď je účinná ke konci ledna 2019.

BusLine výpověď zdůvodnil neplacením závazků ze strany DPMLJ, zapomíná ale dodat, že jednostranně a zásadně letos v červnu svoje finanční nároky navýšil. DPMLJ stále řádně platí, tato jednostranná a nepodložená navýšení však odmítl. Proto považuje výpověď smlouvy za neplatnou a účelovou. Dopravní podnik se mezitím intenzivně připravuje k převzetí dopravy zcela do svých rukou, a to již od ledna 2019, pokud to bude nezbytné. Zajišťuje k tomu potřebnou techniku a jedná s řidiči, dosud pracujícími pro BusLine, o jejich plynulém přechodu k DPMLJ. Svoje závazky vůči Liberci i Jablonci chce dopravní podnik v každém případě splnit.

Situace dopravního podniku je tedy obtížná, ale zvládnutelná. Je důležité o ní veřejnost otevřeně a pravdivě informovat, protože DPMLJ hospodaří s více než třemi sty miliony veřejných peněz a zajišťuje pro město významnou službu. Pokud bude vedení města s DPMLJ spolupracovat stejně intenzivně i po komunálních volbách, není třeba mít o veřejnou dopravu v Liberci starost.

Velký třesk v dopravním podniku

Na jaře letošního roku zasahovala v dopravním podniku protikorupční policie, která obvinila bývalého ředitele Luboše Wejnara a bývalého předsedu představenstva Pavla Šulce z různých trestných činů.

Obviněno bylo celkem 9 osob, včetně osoby blízké bývalému členovi představenstva DPMLJ za Jablonec, bývalého krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka a dalších osob z různých firem. Následně proběhla změna stanov a osob v dopravním podniku, vedení firmy dnes tvoří tříčlenné představenstvo složené z externích krizových manažerů. Změny napadlo u soudu vedení města Jablonec nad Nisou, které je minoritním akcionářem DPMLJ (drží 0,4 % akcií, 99,6 % je v držení Liberce).

 

 

Nastavení cookies