Dopravní podnik na křižovatce
Politici jako zástupci vlastníka zůstávají v dozorčí radě a nadále budou rozhodovat jen o strategických cílech této největší městské firmy. Strategická rozhodnutí, která nás čekají v nejbližším roce, ovšem ovlivní veřejnou dopravu nejméně na desetiletí.
Proč? V letech 2018 a 2019 končí smlouvy mezi dopravním podnikem (DPMLJ) a objednavateli dopravy, městy Liberec a Jablonec nad Nisou, a také smlouva mezi DPMLJ a jeho subdodavatelem, firmou BusLine. Zároveň je DPLMJ uprostřed rozsáhlých investičních projektů hlavně na opravy a prodlužování tramvajové trati Liberec–Jablonec. Do toho přišel policejní zátah v DPMLJ a v dalších firmách, včetně BusLine, jehož výsledkem je mimo jiné obvinění bývalého ředitele Luboše Wejnara a bývalého předsedy představenstva Pavla Šulce. Podle dosavadních informací z manipulace s veřejnými zakázkami a z korupce. Problémů k řešení je tedy víc než dost.
Úkolem číslo jedna nového vedení DPMLJ je vrátit firmě důvěryhodnost. Před občany Liberce, před zaměstnanci společnosti a také před úřady. Je iluze myslet si, že bez hlubokých změn v řízení firmy by dopravní podnik dosáhl na miliardové dotace na investice, které má připravené. O možnosti vybudovat tramvajovou trať na sídliště Rochlice ani nemluvě. Poskytovatelé dotací teď budou pochopitelně opatrní a DPMLJ je musí přesvědčit naprostou transparentností svého fungování.
Pro bezproblémové zajištění veřejné dopravy musí být v dopravním podniku zachován sociální smír. DPMLJ je dobrý a spolehlivý zaměstnavatel, ale řidičů a podpůrných technických profesí je na pracovním trhu prostě nedostatek. To musí odrážet i mzdy v DPMLJ, které pro udržení potřebných pracovníků nutně porostou. Zvyšovat jízdné z více důvodů v Liberci nedává smysl, spíše naopak, takže se bude muset zvýšit platba od objednatelů. V městských rozpočtech je potřeba s tím počítat, půjde o částky v řádu desítek milionů.
Zatím se zdá, že směřujeme ke shodě o budoucí roli subdodávek v DPMLJ. Po doběhnutí stávajících smluv v roce 2019 by měl dopravní podnik převzít dopravu plně do svých rukou, případné subdodávky by měly být minimální. Podobně jako je tomu u jiných dopravních podniků. Dosud platí DPMLJ za služby z dlouhodobých smluv až 200 mil. Kč ročně a není jasné, jestli za to dostává adekvátní protihodnotu. Tady má DPMLJ naopak možnost ušetřit.
Vyjasnit se bude muset role Jablonce nad Nisou v DPMLJ. Nabízejí se dvě logické varianty: pokud Jablonec a okolní obce od roku 2020 znovu zadají zakázku na autobusovou dopravu DPMLJ, měl by Jablonec navýšit svůj podíl ve firmě (dosud necelého půl procenta), a převzít tak reálnou spoluzodpovědnost za společný podnik. Pokud dopravu na Jablonecku dostane nově založený jablonecký dopravní podnik, není důvod pro další setrvání Jablonce v DPMLJ. Můžeme se přátelsky rozejít a spolupracovat pouze na zajištění tramvajové dopravy.
Ať už se totiž jablonecké zastupitelstvo po volbách rozhodne jakkoli, je nutná dohoda Liberce, Jablonce a Libereckého kraje o spolufinancování investic i provozu tramvajové linky č. 11, bez které se do dalších fází projektu rekonstrukce tratí mezi Vratislavicemi a Jabloncem vůbec nejde pustit.
A konečně v nových smlouvách mezi objednateli a DPMLJ musí být jasná cena a vzorec, jak se bude cena měnit v závislosti na vnějších podmínkách, jako jsou ceny pohonných hmot, inflace nebo změny objednávky, např. při zavádění nových spojů. Odpadne tak každoroční handrkování o výši příspěvku od objednavatelů a nastaví se normální, předvídatelné vztahy objednatele a dodavatele, což dosud ke škodě obou stran nefungovalo.