14.04.2019

Nerad bych, aby se o „jedenáctce“ někdy hovořilo v čase minulém

Věřím, že se (nejen) s obyvateli Liberce shodneme na tom, že k „rodinnému stříbru“ liberecko­‑jabloneckého regionu patří vedle Ještědu, zoologické zahrady, divadel či muzeí i tramvajová trať spojující obě největší města v kraji. Proto by se pro její zachování, to znamená financování, měla mezi politickými reprezentacemi obou měst i kraje hledat co nejvyšší míra shody.

Zatím to ale vypadá, že Liberec pověstnou jedenáctku chce nejvíce ze všech a vynakládá na její provoz desetimiliony ročně.

Liberec, Jablonec a Liberecký kraj se už více než půl roku snaží najít řešení. Počty jsou neúprosné. Ročně provoz tramvaje stojí sto milionů korun, zhruba 15 milionů korun jsou tržby z jízdného, zbytek je třeba doplatit. Liberecký kraj přispívá 17,3 milionu korun a chce platbu zaokrouhlit na 18 milionů. Zbytek je na Liberci a Jablonci. Nikdo jiný to za nás nevyřeší.

Spory jsou hlavně kolem podílu Jablonce nad Nisou. Na základě modelu, který pro Liberec vypracovala společnost BDO, požaduje Liberec po Jablonci 23,5 milionu korun, což je více než dvojnásobek loňského příspěvku. Jablonec si proto nechal zpracovat vlastní posudek firmou Pro Cedop. Ten ukázal, že by reálná cena pro Jablonec měla být jen kolem čtyř milionů. Jablonecký primátor v médiích prohlásil, že jeho město má na zachování spojení zájem a Jablonec je připraven na jedenáctku přispívat zhruba 12 miliony korun ročně. Až se trasa prodlouží k novému terminálu, který Jablonec chce vybudovat v dolním centru, přidá další tři miliony.

Jestli mi to správně sčítá, pak tržba z jízdného, příspěvek Jablonce v té nejvyšší variantě plus platba kraje dohromady dají 48 milionů. Při sto milionech za provoz na Liberec zbývá 52 milionů. Není to trochu nepoměr? Kdyby nepřispíval kraj, který ale má co platit v nadregionální dopravě, asi by bylo fér chtít po něm víc. Nicméně z otevřených zdrojů můžete vyčíst, že za regionální vlakovou a autobusovou dopravu LK platí téměř 659 milionů korun ročně, z toho na autobusové spojení mezi Libercem a Jabloncem dává 32 milionů. Pak hradí vlakové spoje, ale tam určit částku, která je daná pro úsek mezi Libercem a Jabloncem, není tak jednoduché, protože vlak pokračuje dál na Tanvald a Kořenov.

Přitom odborníci spočítali, že více občanů cestuje z Jablonce do Liberce, ne opačně. Vůbec bych to nezmiňoval, kdyby se nad osudem této unikátní trati, o které se dokonce složila i opera, aby se hrála v Národním divadle, podivně nesmrákalo. To se mi vůbec nelíbí. Liberec s Jabloncem tramvajová trať spojuje už od roku 1955 a nerad bych, aby se o ní někdy hovořilo v čase minulém. V posledních letech se do její obnovy investovalo téměř 700 milionů korun. Za přispění Evropské unie se má dokončovat ještě úsek do centra Jablonce a provést nezbytné opravy v hodnotě stovek milionů.

Na obě akce musí dopravní podnik žádat o evropské dotace. Pokud se ale obě města a kraj nedomluví na modelu financování tratě, můžeme na prodloužení a modernizaci zapomenout. A možná za pár let i na to, že ta krásná 13 km dlouhá spojnice mezi Libercem a Jabloncem bude v provozu. Nemohu se zbavit dojmu, že si nemístně zahráváme s ohněm, když dáváme najevo, že se nedokážeme shodnout ani na tak zásadní věci.

 

Nastavení cookies