Jak podpořit nemotorovou dopravu na Liberecku?
Na základě provedené analýzy bylo identifikováno celkem osm tématických oblastí jako například individuální automobilová doprava, doprava v klidu ad., u kterých je poukazováno na slabé stránky. Zlepšení by měla přinést právě vznikající návrhová část plánu, která prošla jednáním pracovních skupin a řídicí skupiny. 17. března se stane předmětem online veřejného projednání.
Dopravní experti se v současnosti zabývají řešením nefunkčnosti vnitřního městského okruhu Liberce vedeného přes náměstí F. X. Šaldy, přetěžovaných napojení na silnici I/35, nedostatečné uliční sítě Liberce či vedení intenzivní dopravy centrem Jablonce. V rámci parkování byl identifikován nedostatek parkovacích kapacit v obou centrech měst a na sídlištích při současné absenci záchytných parkovišť.
Analýza poukázala na rozmístění nejsilnějších přepravních vazeb osobní automobilové či nákladní dopravy. Jedná se o nákupní, obchodní, průmyslové zóny, popřípadě centra měst jako například liberecká nákupní zóna Sever, Nákupní centrum Nisa, průmyslová zóna Liberec-Jih nebo nákupní zóna Želivského v Jablonci nad Nisou. Oblasti s vysokými intenzitami dopravy jsou zároveň zasaženy nejvyšší hlukovou zátěží.
Na předních místech seznamu hlukově exponovaných míst se nacházejí ulice Podhorská a Pražská v Jablonci a ulice Ještědská v Liberci. „V rámci řešení nákladní a kombinované dopravy se zabýváme nevyhovujícími parametry železničních tratí a stanic nebo přesunutím zdrojů nákladní dopravy z center měst podél řeky Nisy. Soustředíme se i na současné nedostatečné kapacity napojení libereckých průmyslových zón a jablonecké průmyslové zóny Rýnovice,“ komentuje Jan Kašík, vedoucí projektového týmu.
Prostor pro nemotorovou dopravu
„Díky provedenému průzkumu dopravního chování jsme se dozvěděli, že ačkoli míra automobilizace v zájmovém území je oproti České republice podprůměrná, je i tak osobní automobil volbou pro téměř 50 % cest,“ popisuje Jan Kašík a dodává: „Zlepšení by měla přinést širší podpora nemotorových forem dopravy a zároveň systematické posilování důvěry ze strany občanů.“ Úspěšnému rozvinutí cyklodopravy brání složitá majetková jednání ve vztahu k vlastnictví pozemků, nespojitost cyklistických tras, bariéry v podobě silnic a železnic a absence míst k odstavení jízdního kola.
Chodci se na území potýkají s nedostatečnou bezbariérovostí a chybějícími chodníky v některých lokalitách. Pěší dopravu by zároveň podpořilo výraznější zklidnění ulic. Situaci obecně negativně ovlivňuje chybějící koncepce určující trasy pro pěší a jejich ochranu na okrajích měst.
S konkrétním zněním jednotlivých návrhů se budou moci všichni zájemci seznámit na v pořadí již druhém veřejném projednání Plánu udržitelné městské mobility, které se uskuteční 17. března od 16:00 pro Liberec a od 18:00 pro Jablonec nad Nisou. Vzhledem k trvající epidemiologické situaci a přetrvávajícím omezením veřejného života je již v tuto chvíli zřejmé, že projednání se bude opět možné zúčastnit prostřednictvím přímého přenosu přes Youtube kanál s možností pokládat dotazy v chatu.
Další podrobné informace budou postupně zveřejňovány na webových stránkách projektu Chytře na cestu, kde najdete také příslušný odkaz na projendnání. Celý proces povede k úspěšnému schválení finální verze komplexního dokumentu včetně zhodnocení dopadů na životní prostředí.
Autor: Mgr. Simona Mrázková