21.09.2016
PhDr. Mgr. Ivan Langr

Šmejdi nabízejí i "levnou" elektřinu

Volají vašim rodičům nebo prarodičům? Zmíní se o ČEZ a nabízejí levnější elektřinu?

Chtějí schůzku? Prodejci, kterým dal za jejich nečestné praktiky trefnou přezdívku stejnojmenný dokumentární film, jsou opět na scéně.

„Mým osmdesátiletým rodičům opakovaně volali, jsou z toho celí vynervovaní.," podělila se o svou zkušenost Zdeňka Kubíková z Chomutova. „Zavolají, někdo jim asi prodává kontakty na starší ročníky, zadrmolí něco o ČEZu a že mají výhodnou nabídku levnější elektřiny. Tatínek někdy argumentuje, aby zavolali raději dceři, oni ale že ne. Dotlačili ho k tomu, aby si s nimi dal schůzku," rozhořčeně líčí. „Je to tak zvrácené. Oni vědí, že staří lidé neumí odmítnout. Jsou ze staré školy, chtějí vyhovět, na druhou stranu jsou ale vyklepaní z toho, že s někým musí jednat. Už jednou takovou smlouvu podepsali a bratr to pak složitě rušil," dodává Zdeňka Kubíková, která se právem obává, že by rodiče mohli vykukům opět podlehnout.

Navzdory sjednané schůzce prodejci nakonec nedorazili. „Možná je to proto, že jsem na jejich telefonní číslo zkoušela několikrát volat," domnívá se Chomutovanka. Alespoň tedy na mobilu rodičů zablokovala číslo, ze kterého jim volali. Stejné číslo se objevuje i na jednom z varujících serverů muzutozvednout.cz, kde je na něj hned několik negativních reakcí.

Číslo 734 204 018 nahlásili:

Dj Net: Převod elektřiny na „levnější". Mají blokaci zpětných hovorů, nedovoláte se jim. Posílají člověka, který Vás má přemluvit. Šmejdi 100%

Blani: Nepříjemná paní s ostrým hlasem volala mému otci a chtěla vědět zda mluví s panem X. Z., neřekla co chce a můj otec, jak je napůl hluchý, tak se několikráte zeptal co chce. Nakonec telefon položila. Když jsem za půl hodiny na to číslo volala zpět, bylo vypnuté

Anonym: Volající paní velmi nepříjemná,striktně žádá o údaje (bydliště atd.). Přijdou, představí se jako zástupci EO.N a tvrdí, že jdou předělat smlouvu, ačkoliv ji máte uzavřenou s jinou společností. Zdůvodní to tím, že právě tato společnost od nich bere a oni vám jdou smlouvu zvýhodnit. Jednoznačně podvodníci.

Kromě toho, že prodejci využívají neetické metody, jak přimět klienta k podpisu smlouvy, energie, kterou nabízejí jako levnější nakonec vůbec levná není.

„Energetický regulační úřad zveřejnil před časem studii, z níž vyplývá, že zákazníci, kteří se rozhodli změnit dodavatele energií, v sedmdesáti procentech nakonec neušetří, ba naopak, zaplatí více," uvedl mluvčí Skupiny ČEZ pro severní a střední Čechy Ota Schnepp. „Mnohdy se také stává, že zákazníkům je nabídnuta nižší cena silové elektřiny, ale zaplatí více na stálých či jiných souvisejících platbách," doplnil.

Podle jeho slov se navíc klienti podpisem vystavují i dalším rizikům. „Například riziku sankcí, jako je smluvní pokuta za nedodržení. Dále udělí dotyčnému plnou moc na časově neomezenou dobu a ten ji může kdykoliv v budoucnu zneužít. Dalším rizikem je nutnost zaplacení nejrůznějších poplatků či přijetí dárku, který ve skutečnosti žádným dárkem není pokud si zákazník následně pozorně pročte podmínky smlouvy a rozhodne se od ní odstoupit, společnosti si účtují tisíce korun za tyto „drobné" dárky, jako jsou žárovky a podobně," upozornil mluvčí.

Před podomními prodejci „levné" elektřiny varuje především Energetický regulační úřad (ERÚ), v jehož působnosti je mimo jiné i ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů. „Z nabídky, která se může jevit jako velice výhodná, se nakonec může stát nabídka zdrcující, se značným finančním dopadem na peněženku dotčených osob. Mějte prosím na paměti, že se opatrnost vyplatí," varuje předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

Jen od začátku tohoto roku se na oddělení ochrany spotřebitelů ERÚ sešlo 5766 podnětů. Přibližně dvanáct procent z nich se přitom týká nekalých obchodních praktik. Z toho je vidět, že je čeho se obávat.

Pokud zákazníci přesto nevýhodnou smlouvu podepíší, mohou od ní bez sankcí odstoupit do 14 dní, jestli byla podepsána mimo prostory k tomu určené. „Pokud tuto lhůtu nestihnou, mají ještě možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od zahájení dodávky energií do svého odběrného místa," radí, jak z problému ven mluvčí ČEZu Ota Schnepp."

 

 

Zdroj: denik.cz

Datum vydání: 15.8.2016

Rubrika / pořad: Ústecký kraj

Autor: Miroslava Šebestová

 

 

 

Nastavení cookies