03.07.2015

Liberec pilotně testoval klima na základní škole

Pilotní testování tzv. klimatu školní třídy uskutečnilo na konci června město Liberec ve spolupráci se společností Liberecká IS a jednou ze základních škol. Cílem bylo prověřit funkčnost jednoduché IT aplikace, která v novém školním roce umožní provést podobné elektronické šetření na většině libereckých základních škol.

Anonymní dotazníky, zjišťující mj. sociální klima tříd a škol, jsou dnes již poměrně běžným postupem, jak rozpoznávat kvalitu vztahů ve školních kolektivech, jejich soudržnost či roztříštěnost, postavení a motivaci jednotlivých žáků, ale třeba i skrývanou šikanu. „Anonymní pilotní testování provedlo dvacet žáků osmé třídy jedné liberecké základní školy a aplikace se v praxi ukázala plně funkční. Nic tedy nebrání tomu, abychom ve spolupráci s ředitelkami a řediteli škol v novém školním roce podobně ověřili klima školních tříd i v dalších základních školách. Zatím ale jen ve vyšších ročnících druhého stupně,“ komentoval náměstek primátora pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch Ivan Langr.

Dotazníky budou sloužit pro další práci především třídním učitelům a ředitelům škol, ale jejich standardizace umožní i případné srovnání tříd či škol mezi sebou. Konkrétní výsledky přitom školy ani město nebudou zveřejňovat. „Pravidelná zjišťování klimatu považuji nejen v oblasti vzdělávání za velmi důležitý nástroj, protože mohou pomoci s odhalením latentních patologických jevů a jejich včasným řešením zabránit třeba i tragickým následkům. Současně jde i o další formu komunikace, protože podobné typy dotazníků mohou vyplňovat i členové pedagogického sboru či rodiče. Anonymizace přitom dává stejnou šanci vyjádřit se i lidem neprůrazným nebo těm se sníženou komunikační schopností, kteří mají bariéry vyslovit se na veřejném fóru,“ řekl náměstek Ivan Langr.

Obdobné anonymní testování klimatu školy, tentokrát z pozice rodičů a pracovního kolektivu, provedla radnice před pár dny také v jedné z libereckých mateřských škol, a to při šetření stížností zákonných zástupců některých dětí. „Potřebovali jsme kromě jiného získat relevantní a co nejméně zkreslená data o celkové atmosféře ve školce, přístupu vedení školky k rodičům, komunikaci obou skupin a spokojenosti s poskytovanými službami. Informace získané od zhruba sedmdesáti procent rodičů a všech zaměstnanců nám nyní slouží jako jeden z podkladů pro další postup,“ dodal náměstek.

 

 

Nastavení cookies